Het Bluemine RFM dashboard laat zien  Wanneer klanten voor het laatst hebben gekocht Hoe vaak de klant iets bij me koopt Wat de waarde van deze aankopen is

Meer klanten, meer omzet!

Uw concurrentie voorblijven met het Bluemine Customer Data Platform.

Hoe doet u dat?

  • U wilt meer klanten, wie zijn dat en waar zitten ze?
  • U wilt meer omzet, welke klanten kunt u welke producten verkopen?
  • U wilt dat uw klanten langer blijven, hoe zorgt u daarvoor?

Uiteraard wilt u dit bovenstaande bereiken tegen minimale kosten en maximaal resultaat.

De Customer Data Hub

Het start allemaal met het combineren van relevante data. In uw CRM systeem heeft u gegevens staan over u klanten en in uw ERP systeem zitten de gegevens over de geplaatste orders. Daarnaast zijn er nog veel meer administraties te bedenken waarin u relevante gegevens heeft opgeslagen over en van klanten  (zoals klachten, tevredenheidsonderzoeken, etc). De combinatie van deze gegevens en  ‘externe’ gegevens zorgen voor een robuuste basis waarop u kunt analyseren, zodat er antwoord komt op de vragen die hierboven zijn gesteld.

Wie koopt wat?

Het meest laaghangende fruit is natuurlijk de bestaande klant, die kent u al en daar heeft u al een ‘relatie’ mee. De zogenaamde RFM Analyse zorgt ervoor dat u meer inzicht krijgt in het koopgedrag van de klant zoals:

  • Wanneer hebben ze voor het laatst bij me gekocht
  • Hoe vaak koopt de klant iets bij me
  • Wat is de waarde van de aankopen

Door de uitkomsten te categoriseren ontstaan er segmenten van klanten met gelijksoortig gedrag.Op het moment dat u dit weet dan kunt u inspelen op dit gedrag, door uw campagnes hierop af te stemmen. 

Stel u verkoopt kerstpakketten: Dan kunt u op basis van de verkoopgegevens van het voorgaande jaar bepalen wie dit jaar waarschijnlijk weer een pakket gaat kopen en deze doelgroep op de juiste manier benaderen.

Aan wie kan ik meer verkopen?

Er zijn altijd mogelijkheden om meer te verkopen aan klanten. U dient dan wel een analyse uit te voeren waar die potentie ligt. Dit kan met behulp van de pareto analyse (20% van mijn klanten zorgen voor 80% van mijn omzet), die weer de input vormt voor de klantenpiramide van Curry (segmentatie op basis van omzet). De inzichten uit deze analyses helpen u weer om de campagnes gerichter en relevanter te maken voor uw doelgroep.

Waar kan ik nieuwe klanten vinden?

Op basis van gegevens uit externe bronnen kunnen klanten gesegmenteerd worden op specifieke kenmerken. Denk hierbij aan branche, omzet, bedrijfsgrootte, aantal personeelsleden, budget, etc. Door deze analyse te matchen met de eigen klantendatabase kunnen ‘look-a-likes’ opgespoord worden en kunt u, uw campagnes relevanter en gerichter maken op de gesegmenteerde doelgroep. Wanneer u nieuwe klanten wilt is dit de eerste stap die u uitvoert.

Hoe houd ik bestaande klanten langer?

Als u eenmaal een klant heeft ‘binnengehaald’ dan wilt u graag dat deze dat voor langere tijd zal blijven. Door elke keer weer een relevant aanbod te doen op het juiste tijdstip kunt u klanten verleiden om meer producten af te nemen. Hiervoor gebruiken we de “Next Best Offer” analyse. Klanten uit een bepaald segment kopen producten X,Y en Z vaak samen. Op basis van de klantkenmerken kunt u nu klanten die alleen product X hebben gekocht verleiden om ook product Y en Z te kopen, Het kan zomaar zijn dat ze niet wisten dat u die producten ook aanbod.

Stel u heeft uw klant een kerstpakket verkocht: U kunt uw klanten dan ook ook andere producten aanbieden die interessant voor ze zijn. Bijvoorbeeld een paas-presentje, sinterklaasgeschenk en een BBQ pakket voor in de zomer.

De Klantwaarde Kubus

Klantwaarde is het uitgangspunt van een effectieve marketing strategie, als je goed kunt inschatten welke klanten meer business bij je kunnen doen, welke klanten tevreden zijn en dus blijven en welke profielen je zou moeten werven om meer top klanten te vinden ben je op de goede weg.

Bij Bluemine snappen wij heel goed dat marketing intelligence een eigen domein is waarbij specifieke eisen en wensen van de klant een belangrijke rol spelen.


De klantwaarde Kubus - Meer klanten - Meer Omzet - Langer een relatie met bestaande klanten

De klantwaarde Kubus - Meer klanten - Meer Omzet - Langer een relatie met bestaande klanten.


Bluemine beheert, onderhoudt en actualiseert uw voorspelmodellen. 

Door gegevens te combineren op ons dataplatform en te visualiseren in dashboards, rapportages en analyse omgevingen voor u en uw team, kunt u dagelijks bijsturen, maar er is meer!

Naast rapportages heeft Bluemine ook de analytische skills in huis om voor u uw voorspelmodellen te onderhouden. Wij runnen maandelijks uw python of R scripts om uw churn-kans modellen up-to-date te houden. Ook kunnen wij op basis van uw transactie data uw recommender-engine updaten en bijwerken. Mocht u nieuwe leads zoeken kunnen wij een leadscoring model voor u implementeren en cross en upsell kansen signaleren. Wij integreren deze scores in uw (online) CRM systeem, zoals bijvoorbeeld sales-force. 

Met Bluemine Customer Data Platform haalt u een eerste klas partner in huis voor het optimaal gebruiken van uw marketing data.

Bluemine ondersteunt u de juiste keuzes te maken met raad en daad. Zodat u zich kunt richten op het analyseren van welke doelgroep via welk kanaal  het beste met welke campagne benaderd kan worden. Op deze manier haalt u het beste uit uw klanten.